TRILOGY
Marek Bałata (Poland) - vocal / Art
Lande (USA) - piano
Günter Wehinger (Austria) - flute
Międzynarodowe trio TRILOGY zręcznie łączy europejską klasykę z jazzową tradycją amerykańską. Dzięki niezwykłym talentom tak kompozytorskim, jak i improwizacyjnym grupa tworzy muzykę wyjątkową i na wskroś oryginalną; muzykę oferującą ogromne bogactwo brzmień, szeroką gamę emocji i różnorakich stylów. Witalny, ekscytujący blues przeradza się w poruszającą wyobraźnię sztukę abstrakcyjną; posępna, przepełniona smutkiem melodia folkowa przechodzi w 12-tonową wielogłosowość. Trasę koncertową w Polsce w 1997 roku zespół zakończył wspaniałym występem w studiu Polskiego Radia w Warszawie, transmitowanym na terenie całego kraju. Rezultatem była płyta pt. "Trilogy", wydana przez wytwórnię GOWI w roku 1998. Zaś w 1999 roku TRILOGY odbyło trasę koncertową po USA, występując w najlepszych klubach Kalifornii i Kolorado z gościnnym udziałem Paula McCandlessa w klubie Yoshi 's.
MAREK
BAŁATA
to
prawdopodobnie najbardziej liczący się męski wokal w Europie Wschodniej na
gruncie muzyki improwizowanej. Kreatywna osobowość Bałaty objawia się
również w jego głębokim zaangażowaniu w sztukę wizualną (grafika) i teatr.
Występował i nagrywał z tak ważnymi nazwiskami polskiego jazzu jak
Tomasz Stańko, Zbigniew Namysłowski, a
także z gwiazdami amerykańskimi jak Urszula
Dudziak, Michele Hendricks, Judy Niemack i Anthony Jackson . W 1994 roku
Bałata wyprodukował płytę z własnymi kompozycjami
pt. "Voice Paintings", na której połączył
bogate, folklorystyczne korzenie muzyczne rodzinnych stron z własnym, znakomitym
rozumieniem amerykańskiego bluesa, bebopu i harmonicznym językiem Chopina.
Bałata prezentuje porażającą wirtuozerię, niepowtarzalną wyobraźnię i olśniewającą,
rozbudowaną, absolutnie perfekcyjną intonację.
GÜNTER
WEHINGER
choć urodzony w Austrii, po uzyskaniu dyplomu
konserwatorium w 1982, przeniósł się do Kalifornii, by ostatecznie osiąść
w Szwajcarii, gdzie aktualnie zamieszkuje (Bazylea). Mając świadomość, że
muzyczne otoczenie prowincjonalnej północno-zachodniej Austrii nie zapewnia
mu wystarczających możliwości artystycznej samorealizacji, Wehinger przeniósł
się w 1987 roku do Los Angeles, by studiować tam z wielkim Jamesem
Newtonem. Po okresie w San Francisco wrócił
do Europy i rozpoczął studia w Jazz School St. Gallen w Szwajcarii z Artem
Lande. Niebawem rozpoczął w pełni profesjonalną karierę, na którą składało
się zarówno muzykowanie jazzowe, jak i koncerty klasyczne, a także obowiązki
nauczycielskie. Wraz z pianistką Eileen Huang dawał Wehinger koncerty
muzyki klasycznej w całej Europie, w Kalifornii i w Chinach. Jako muzyk jazzowy
występował z Kenny Wernerem, big-bandem
Uniwersytetu Colorado oraz koncertował intensywnie w Szwajcarii z kwartetem
Złom (w składzie którego znalazł się także Lande).
Brzmienie fletu Wehingera jest niezwykle szerokie - od romantycznego
liryzmu do natarczywych wielotonowych "wrzasków". Albumy "As promised"
(1993) oraz "Cry Flute" (1994),
które zawierają oryginalne kompozycje Wehingera
oraz utwory Duke'a Ellingtona, Theloniousa
Monka i Ralpha Townera, nagrane zostały w Nowym Jorku z takimi muzykami
jak Mike Cain czy Anthony
Cox.
ART
LANDE
wychował się na niezwykle żyznej, "jazzowej"
glebie Nowego Jorku i San Francisco lat 60-tych. Studiował wówczas muzykę
klasyczną pod okiem Josepha Kahna, pianisty Orkiestry Symfonicznej
NBC. Jego gra i talent kompozytorski zostały dostrzeżone i docenione, czego
wynikiem jest 17-letnia współpraca z niemiecką wytwórnią ECM. Podczas swojej
kariery Lande pracował z wieloma największymi muzykami ze świata jazzu. Są
wśród nich takie nazwiska jak Gary Peacock, Charlie Haden, Eddie Harris,
Joe Hederson, Steve Swallow, Chet Baker, Jan Garbarek czy Kenny Wheeler.
Prowadził wiele zespołów, z którymi nagrał niezliczoną ilość płyt. Uczył w
wielu znakomitych szkołach jazzowych na całym świecie. Lande osiągnął wysoką
pozycję jako kreatywny, nowatorski pianista, perkusista, kompozytor, aranżer
i nauczyciel.
TRILOGY
to grupa wyjątkowa. Każdy z jej członków wnosi ogromny bagaż artystycznych
doświadczeń oraz potęgę i nieograniczoność muzycznych możliwości. Indywidualność
i złożoność perspektyw łączą w jedną, kompletną całość. Słuchanie TRILOGY
niesie ze sobą prawdziwe doznanie radości i estetycznej satysfakcji.
Redagował: Art Lande